Broj: SPS-01-02/45-2017.
Zagreb, 2. 5. 2017. godine
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
KABINET MINISTRA
n/r državnog tajnika gosp. doc. dr. sc. Roberta Kopala
PREDMET: NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POLICIJI,
- mišljenje, dostavlja se.-
VEZA: Dopis Uprave za pravne poslove i ljudske potencijale MUP-a klasa: 011-02/17-01/26, urbroj: 511-01-152-17-2 od 20. 4. 2017. godine.
Poštovani državni tajniče, gospodine Kopal,
U svezi dopisa Uprave za pravne poslove i ljudske potencijale, klase, urbroja i datuma gornjeg, u kojem se traži naše mišljenje povodom dostavljenog teksta Nacrta prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policiji očitujemo se kako slijedi.
PRITUŽBE NA RAD POLICIJSKIH SLUŽBENIKA
U potpunosti se slažemo s izmjenama i dopunama čl. 5, 5b., 5c. i 5d. čija je intencija izmjena mogućnosti da osoba podnese pritužbu u slučaju kada nisu povrijeđena njena prava ili slobode te se propisuje osnivanje jednog Povjerenstva za rad po pritužbama uz naš prijedlog da se u navedeno Povjerenstvo uključe i predstavnici sindikata koji bi taj posao obavljali bez novčane naknade obzirom da postoji interes sindikata u navedenim slučajevima zaštite prava policijskih službenika, a koji bi svojim radom bili u mogućnosti ukazati članovima navedenog Povjerenstva na određene činjenice i praksu te bi time bitno pridonijeli donošenju pravične odluke Povjerenstva u konkretnim slučajevima.
ORGANIZACIJA RADA POLICIJE I NJENA FUNKCIONALNA REORGANIZACIJA
Što se tiče izmjena i dopuna čl. 8., 8a., 11., 12. i 12a. koji se odnose na organizaciju rada i najavu funkcionalne reorganizacije policije podržavamo intenciju Ministarstva da smanji udio broja rukovoditelja u odnosu na broj izvršitelja (koji je trenutno u omjeru 1 : 3,48) jer je on stvarno neodrživ, te da poveća učinkovitost policije u županijama ovisno o broju stanovnika i sigurnosnim problematikama (PU zagrebačka čini oko 26% stanovništva i sigurnosne problematike, PU splitsko-dalmatinska 10,45%, PU primorsko-goranska i PU osječko-baranjska od 7-8%, a svih ostalih 16 policijskih uprava između 1,59% do 5,47%). Trenutna organizacija od 20 policijskih uprava od kojih neke policijske uprave imaju manji broj stanovnika i manju sigurnosnu problematiku nego neke policijske postaje nije niti funkcionalna niti realna, ali na žalost ona je preslika županija, gradova i općina koji su isto tako nerealni u državi s brojem stanovnika kao što je Hrvatska, međutim oni su taoci politike i svaki pomak na bolje ka funkcionalnijem i pravednijem sustavu definitivno podržavamo. Ipak smatramo da se u konkretnom slučaju radi o sudbinama mnogih policijskih službenika odnosno da se ljudski potencijal ne treba tretirati kao policijska tehnika i da se reorganizacija ovako velikog i nadasve bitnog sustava koji čini dio nacionalne sigurnosti mora činiti planski, sustavno, kroz određeni duži period i ono najvažnije u suradnji sa svim bitnim faktorima tog sustava od policijskih službenika na terenu do uključivanja svih sindikata u njegovu reorganizaciju, a ne preko noći, ispod stola i „ preko koljena“.
DODJELA KRATKOG VATRENOG ORUŽJA UMIROVLJENOM POLICIJSKOM SLUŽBENIKU
Ne slažemo se s izmjenom čl. 21. kojim se ukida mogućnost dodjele vatrenog oružja umirovljenom policijskom službeniku pod isprikom da ovakva praksa nije uobičajena ni u ostalim europskim državama, a osobito ne jer će imati određeni utjecaj u smislu racionalizacije troškova. Smatramo da ipak policijski službenik zaslužuje sam odabrati što želi da mu ostane nakon dugogodišnjeg i poštenog rada teškog policijskog posla i da smo godinama svjedoci štednje i dvostrukih kriterija kada su u pitanju policijski službenici. Mislimo da ne zaslužujemo da se i u trenutku odlaska u mirovinu dodatno kalkulira i štedi na stvarima koje imaju sentimentalnu vrijednost i time dodatno potiče osjećaj nebrige sustava s ograničavanjem ovog prava izbora policijskog službenika, a pomalo zvuči i sarkastično pozivati se na praksu ostalih europskih zemalja kada jako dobro znamo koja je briga sustava o policijskim službenicima tih europskih zemalja u odnosu na naš sustav. Također tražimo da se regulira način ponovnog dobivanja spomen-značke u slučaju krađe ili gubitka, jer neki policijski službenici su spomen-značku izgubili prilikom poplava u Gunji i trenutno važećim propisima ne postoji mogućnosti tim umirovljenim policijskih službenicima izdavanje nove spomen-značke koja im je ostala kao jedina uspomena na dugogodišnji rad u policiji.
PRAVA PRILIKOM GUBITKA ŽIVOTA POLICIJSKOG SLUŽBENIKA
Obzirom da se radi o nomotehničkom i sadržajnom usklađivanju čl. 22. i da se tim ništa ne mijenja o pravu iz navedenog članka slažemo se s njegovom izmjenom. Isto tako tražimo da se ovim člankom uredi da navedeno pravo ostvaruju obitelji policijskih službenika koji su izvršili suicid obzirom na brojna samoubojstva policijskih službenika čiji su povod bile izuzetno stresne situacije i izgaranje na poslu zbog stresa i totalne nebrige sustava te nepružanja psihosocijalne zaštite. Naime policijski službenici prilikom prijma u službu dolaze zdravi i tijekom službe prolaze određena psiho-fizička testiranja, pa je očito da su navedene situacije odraz profesionalnog oboljenja i nebrige sustava.
DUŽNOSTI POLICIJSKOG SLUŽBENIKA U SVAKODNEVNOM RADU
Obzirom da se dopunom čl. 31. propisuje razvijanje primjerenih međuljudskih odnosa, suradničkog pristupa rješavanju radnih zadaća i poštivanje načela hijerarhije i subordinacije, izgled i ponašanje te brižno postupanje s povjerenom opremom i sredstvima za rad, a da će se navedene dužnosti propisati naputkom ministra, suglasni smo s navedenim, dok ćemo konkretnije mišljenje dati prilikom izrade naputka koji će regulirati navedeno.
NALOG ZA OBAVLJANJE POSLOVA
Zbog brojnih ZLOUPORABA NALOGA ZA OBAVLJANJE POSLOVA na koje smo kao sindikat reagirali s konkretnim imenima i prezimenima apsolutno podržavamo ovu izmjenu i dopunu čl. 32. jer se njenom izmjenom obvezuje da osoba mora posjedovati i stupanj obrazovanja propisan za to radno mjesto i da nalog može trajati najduže 6 mjeseci. Isto tako zahtijevamo da se pravno regulira da se uz posjedovanje stupnja obrazovanja traži i policijsko zvanje za to radno mjesto čime bi se zapravo spriječile brojne zlouporabe tog instituta. Također zahtijevamo da se ovaj institut zabrani koristiti u slučajevima „privremenog premještanja“ policijskih službenika iz jednog mjesta rada u drugo (primjer policijskog službenika PU dubrovačko-neretvanske koji je nezakonito premješten temeljem ovakvog naloga iz jedne policijske postaje u drugu u istoj PU na identično radno mjesto zbog hira načelnika policijske uprave iako ima više od 20 godina službe). Također forma navedenog naloga nije u skladu sa zakonskim propisima i čl. 68. Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike jer ne sadrži obrazloženje i pouku o pravnom lijeku što je dužna imati obzirom da se o svim pravima, obvezama i odgovornostima službenika i namještenika mora donijeti rješenje u pismenom obliku. Također se ne može događati, kao u dosadašnjoj praksi da policijski službenik mijenja nepostojeću osobu i da se upražnjeno radno mjesto popunjava s nalogom za obavljanje poslova umjesto da se takvo radno mjesto popunjava oglašavanjem slobodnog radnog mjesta i popunjava izborom prijavljenih kandidata. U praksi smo kao sindikat imali te reagirali na situacije zlouporabe ovog instituta jer su neke ustrojstvene jedinice popunjavane na ovaj način 110% od broja propisanih radnih mjesta sukladno Pravilnikom o unutarnjem redu MUP-a. U konkretnom slučaju smo uputili ministru i drugim odgovornim osobama 6 dopisa za konkretan slučaj zbog evidentne zlouporabe naloga za obavljanje poslova i pogodovanja određenoj osobi koja niti je imala stručnu spremu niti policijsko zvanje, da bi se tek dolaskom novog glavnog ravnatelja policije i našim šestim dopisom navedena zlouporaba prekinula. S druge strane ta osoba je 4 godine zauzimala slobodno radno mjesto i primala plaću umjesto nekog policijskog službenika koji je imao i stručnu spremu i policijsko zvanje, ali se nije mogao prijaviti na slobodno radno mjesto zbog pogodovanja toj osobi iz dobro znanih razloga odgovornih osoba koji su mu to pravo omogućili temeljem zlouporabe ovog instituta.
UPRAVNA STVAR
Obzirom da je dopunom čl. 46. intencija Ministarstva da se rješenja o prevođenju, promicanju ili stjecanju policijskog zvanja, kao i rješenja o godišnjoj ocjeni propišu kao upravna stvar jer su policijska zvanja i ocjene bitni kod rasporeda, premještaja, polaganja ispita za zvanje i drugih instituta podržavamo navedenu promjenu. Isto tako zahtijevamo da se članak dopuni da i institut naloga za obavljanje poslova bude upravna stvar jer trenutno nije u skladu sa zakonskim propisima i čl. 68. Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike zato što ne sadrži obrazloženje i pouku o pravnom lijeku obzirom da se o svim pravima, obvezama i odgovornostima službenika i namještenika mora donijeti rješenje u pismenom obliku.
NASTAVNICI VISOKE POLICIJSKE ŠKOLE
Podržavamo prijedlog iz čl. 49. kojim se propisuje specifičan način popunjavanja slobodnih radnih mjesta nastavnika na Visokoj policijskoj školi (predavač, viši predavač, profesor Visoke policijske škole) obzirom da isti moraju imati izbor u odgovarajuće nastavno, znanstveno-nastavno i suradničko zvanje te da moraju svakih 5 godina biti izabrani u više nastavno zvanje ili ponovno izabrani u isto nastavno zvanje (reizbor) jer bi nastavnike Visoke policijske škole koji u prethodno navedenom postupku budu izabrani u više nastavno zvanje, trebalo na temelju Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju automatski premjestiti na radna mjesta Visoke policijske škole koja odgovaraju njihovom nastavnom zvanju bez raspisivanja internog oglasa i provođenja dugotrajnije procedure sukladno odredbama Statuta Visoke policijske škole.
GLAVNI RAVNATELJ POLICIJE
Podržavamo prijedlog iz čl. 58. kojim se brišu riječi „položeno ili stečeno“ obzirom da je stupanjem na snagu Uredbe o uvjetima za stjecanje policijskih zvanja, oznakama policijskih zvanja, funkcionalnim oznakama radnih mjesta, promaknuću i napredovanju kroz policijska zvanja izvršeno prevođenje policijskih službenika pa je potreba za ovakvim razlikovanjem nepotrebna, kao i prijedlog iz čl. 59. kojim se regulira situacija kada je glavnom ravnatelju policije istekao mandat, a na temelju javnog natječaja još nije izabrana i imenovana osoba koja će obavljati poslove glavnog ravnatelja policije.
OGLAŠAVANJE I ODABIR KANDITATA ZA RUKOVODEĆE POLICIJSKE SLUŽBENIKE
Podržavamo prijedlog iz čl. 60. kojim se proširuje krug osoba koje se odabiru i imenuju na mandat od 5 godina među koje se dodaju zamjenik i pomoćnik načelnika policijske uprave i načelnika sektora za granicu, kao i dopunu kojom se regulira situacija kada je navedenim osobama istekao mandat, a na temelju internog oglasa još nisu izabrane i imenovane osobe koje će obavljati te poslove. Također zahtijevamo izmjenu st. 3. navedenog članka vezanu za predstavnike sindikata koji su članovi povjerenstva u kojem tražimo da se u navedena povjerenstva imenuju predstavnici svih sindikata koji djeluju u MUP-u po određenom ključu kako bi svi sindikati bili uključeni u izbor najviših rukovodećih policijskih službenika čime bi se otklonila diskriminacija sindikata i mogućnost zlouporabe kao primjerice u PU dubrovačko-neretvanskoj gdje je načelnik PU ujedno i sindikalni povjerenik Sindikata policije Hrvatske. Podržavano i izmjenu članka 61. kojim se isti usklađuje s promjenama čl. 60., a kojim se regulira imenovanje i razrješenje dodatnih policijskih službenika te policijska zvanja na radno mjesto načelnika policijske postaje koja je ujedno uvjet novog funkcionalnog preustroja Ministarstva kojom prilikom će policijske postaje biti svrstane umjesto u dosadašnje 3 u 4 kategorije.
OGLAŠAVANJE I ODABIR OSTALIH KANDITATA ZA RADNA MJESTA
Podržavamo prijedlog iz čl. 62. kojim se dodaje još jedna potkategorija za koju nije potrebno radna mjesta popunjavati internim oglasom čime se zapravo doprinosi profesionalizaciji službe i razvijanju modela karijerne službe, dok se dodatkom st. 2. regulira gore navedena popuna radnih mjesta nastavnika Visoke policijske škole o kojoj smo već iznijeli mišljenje.
RASPORED POLICIJSKIH SLUŽBENIKA
Ne podržavamo promjenu čl. 64. st. 2. i 3. kojim se propisuje da se određeni policijski službenici mogu rasporediti na radno mjesto niže od svog osobnog policijskog zvanja jer formulacija „za kojeg nema radnog mjesta“ je nedorečena i podložna manipulacijama te u samoj koliziji sa st. 4. u kojem se pak navodi da se policijski službenik može rasporediti na radno mjesto za koje je propisan viši stupanj obrazovanja ili više zvanje u odnosu na uvjete prijašnjeg radnog mjesta. Tko je ta odgovorna osoba da određenom policijskom službeniku izda rješenje za nešto što mu ne pripada, dok drugog policijskog službenika zakida za to isto pravo? Iako su se u praksi pokazali brojni problemi i zlouporabe ovog instituta te brojne tužbe koje je MUP izgubio, a zapravo je sve rezultat nepravednog prevođenja policijskih službenika u vrlo visoka zvanja (neki su čak preskočili i 7 policijskih zvanja) te pretjeranog broja izvanrednih i iznimnih promaknuća u vrlo visoka policijska zvanja u posljednjih par godina. Smatramo da svakom policijskom službeniku pripada pravo da pod jednakim uvjetima ostvaruje prava iz ovog Zakona i da je navedeni članak u koliziji s čl. 15. i 16. istog Zakona neovisno o tome da li ih je na školovanje uputio poslodavac ili ne. Smatramo da bi Ministarstvo ovu problematiku trebalo riješiti kroz uvjete i klasifikaciju radnih mjesta, a ne na ovaj način zakidanjem prava pojedinim policijskim službenicima i dozvole mogućnost manipulacije s ovim pravom pojedinim rukovodećim policijskim službenicima.
RASPORED DRŽAVNIH SLUŽBENIKA KOJI SU RANIJE BILI RASPOREĐENI NA RADNA MJESTA POLICIJSKIH SLUŽBENIKA
Podržavamo prijedlog iz čl. 71. i 72. kojim se određeni broj državnih službenika u Ministarstvu koji su izgubili status policijskog službenika u prijašnjem preustroju, a zaposleni su u Ministarstvu na drugim poslovima te su imali policijska zvanja sukladno ranije važećim propisima prilikom premještaja na radno mjesto policijskog službenika ne upućuju na temeljni policijski tečaj jer za to doista nema razloga i time se čine određene uštede i otvara mogućnost toj kategoriji državnih službenika da u dogledno vrijeme postanu policijski službenici. Slažemo se isto tako da će se problem prevođenja tih službenika iz prijašnjeg u novo policijsko zvanje regulirati sukladno odredbama posebnog propisa i da se njihov premještaj smatra premještajem po potrebi službe čime se zapravo, u interesu učinkovitijeg funkcioniranja službe, izbjegava dugotrajni postupak objave slobodnih radnih mjesta.
DRUGE LAKŠE POVREDE SLUŽBENE DUŽNOSTI
Podržavamo prijedlog izmjene čl. 95. st. 1. t. 7. kojim se mijenja pravna kvalifikacija i time s njom obuhvaćaju povrede službene dužnosti koje su do sada bile okvalificirane kao teške u dijelu kršenja službene dužnosti nesavjesnog rada ili nedoličnog ponašanja blažeg intenziteta pa se do sada u praksi pribjegavalo sankcioniranje takvog ponašanja pod tešku povredu službene dužnosti iako to u naravi nije bilo tako čime su presude u konačnici rezultirale minimalnom novčanom kaznom, a postupci bilu dugi i nepotrebni. Ovim bi se rasteretili disciplinski sudovi i omogućilo njihovo brže rješavanje važnijih i složenijih predmeta.
NEDOLIČNO PONAŠANJE U SLUŽBI ILI IZVAN SLUŽBE KADA „TEŠKO“ ŠTETI UGLEDU POLICIJE
Podržavamo prijedlog izmjene čl. 96. st. 1. t. 7. kojim se mijenja pravna kvalifikacija i time dodaje riječ „TEŠKO“ šteti ugledu policije obzirom da se do sada u praksi ovakvo ponašanje moglo svesti i za realno laku povredu službene dužnosti o kojoj smo dali mišljenje u vezi prethodnog čl. 95. st. 1. t. 7.
ODGOVORNOST OSOBA S RADNIM ISKUSTVOM KOJE SE PRIMAJU NA RADNO MJESTO POLICIJSKOG SLUŽBENIKA
Podržavamo prijedlog izmjene čl. 98. kojim se pod nadležnost disciplinskih sudova stavljaju osobe s radnim iskustvom koje se primaju na radno mjesto policijskog službenika uz probni rad, a što do sada nije bilo regulirano Zakonom o policiji.
KAZNA PREMJEŠTAJA
Podržavamo prijedlog izmjene čl. 110. kojim se briše rok na koji se izriče kazna premještaja policijskom službeniku jer ne vidimo smisao te kazne koji je bio do sada i način na koji je regulirano popunjavanje radnog mjesta osobe koja je kažnjena na određeni rok premještajem. Također podržavamo da policijski službenici koji su kažnjeni uvjetnim prestankom državne službe ili ovakvim premještajem ne mogu sudjelovati na internim oglasima dvije godine od izvršenosti kazne čime se sprječava da oni u tom roku budu izabrani na radno mjesto više složenosti poslova. Isto tako ovu mjeru izriče disciplinski sud za kojeg trenutno držimo da nije neovisan jer su suci policijski službenici koji su hijerarhijski podređeni određenim službenicima i dužnosnicima Ministarstva i da su zbog te činjenice policijski službenici u nepovoljnijem položaju naspram službenika i namještenika kojima sudi Službenički sud. Stoga kako bi se ova mjera provodila pošteno i pravično i kako ne bi poslužila nekim „revanšističkim“ pobudama pojedinaca podržavamo je samo u slučaju reorganizacije disciplinskog suda koji mora biti odvojen od sustava MUP-a i biti neovisno tijelo koje jamči objektivno i pošteno suđenje i čiji član treba biti i jedan iskusni i dugogodišnji policijski službenik s eminentnim iskustvom u policijskoj struci.
PRESTANAK SLUŽBE PO SILI ZAKONA
Apsolutno podržavamo prijedlog izmjene čl. 120. st. 2. koji su na tragu kazneno pravne zaštite policijskih službenika koju smo tražili i kojim se preciziraju razlozi za izuzetak da policijskom službeniku prestaje državna služba danom pravomoćnosti presude kojom je kažnjen za kazneno djelo koje se progoni po službenoj dužnosti jer je primarna svrha ove odredbe da se zaštite policijski službenici koji nisu postupali s namjerom da počine kazneno djelo, a počinjeno djelo nema takvu težinu da je po ocjeni suda trebalo izreći bezuvjetnu kaznu zatvora. Ova izmjena se osobito tiče ako je kazneno djelo počinjeno s nehajnim oblikom krivnje ili u prekoračenju nužne obrane ili u krajnjoj nuždi ili ako je kazneno djelo počinjeno prilikom primjene policijskih ovlasti i znatno je bolje uređeno nego prijašnjim člankom koji je u nekim situacijama nedorečen jer su određeni oblici odvojeni zarezom pa ih pojedine osobe koje će donositi odluku mogu tumačiti drugačije nego što je to sama intencija zakona.
I na kraju želimo pohvaliti radnu skupinu koja je izradila ovaj Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policiji koji je u globalu učinjen doista kvalitetno i nadamo se da ćete uvažiti primjedbe, prijedloge i mišljenje Sindikata policijskih službenika.
S poštovanjem,
P R E D S J E D N I K
Mario Puškarić
O TOME OBAVIJEST:
- Ravnateljstvo policije, Ured glavnog ravnatelja policije, n/r glavnog ravnatelja policije gosp. Marka Srdarevića,
- policijskim službenicima putem ustrojstvenih jedinica,
- ARHIVA, ovdje.-