Zagreb, Avenija Gojka Šuška 1 - I. PAVILJON, prizemlje
Tel. 01/ 2426-296, spec. 26-296
Problemi mladih policajaca i "faraonske" ovlasti članova komisije prilikom motivacijskih razgovora u natječajima za prijam kandidata u Policijsku školu

Problemi mladih policajaca i "faraonske" ovlasti članova komisije prilikom motivacijskih razgovora u natječajima za prijam kandidata u Policijsku školu

Broj: SPS-01-02/23-2017.
Zagreb, 13. 2. 2017. godine

 

MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
KABINET MINISTRA
n/r ministra gosp. Vlahe Orepića

 

PREDMET: NATJEČAJI ZA PRIJAM U POLICIJSKU ŠKOLU I
ZAPOŠLJAVANJE POLAZNIKA NAKON ZAVRŠETKA ŠKOLOVANJA,
- zahtjev i prijedlozi za rješavanje problema, dostavljaju se.-

 

Poštovani ministre, gospodine Orepić,

Sindikat policijskih službenika obratio Vam se s nekoliko dopisa u kojima smo navodili određene probleme s kojima su suočeni budući policijski službenici koji se primaju u službu nakon završenog obrazovanja odraslih za zanimanje policajac/policajka Policijske škole „Josip Jović“. Stoga ovom prilikom tražimo od Vas određene promjene s prijedlozima rješenja trenutnih i budućih situacija u kojima se nalaze ti mladi policijski službenici, a problemi su sljedeći:

 

ČEKANJE ZA PRIJAM U SLUŽBU

Možemo s pravom reći da je ovo jedan od najvećih problema budućih policijskih službenika jer neizvjesnost i čekanje na zaposlenje traje predugo obzirom da ti mladi ljudi niti znaju kada će biti zaposleni, niti gdje će biti zaposleni, a s druge strane većina njih ima obitelj i nalazi se u teškim materijalno-financijskim situacijama. Neki od njih su zbog policijskog poziva napustili i radna mjesta na koja su prije bili zaposleni pa su prinuđeni, u međuvremenu dok čekaju zaposlenje, tražiti privremeno zaposlenje kako bi prehranili svoju obitelji, otplaćivali kredite i slično jer nisu svi u mogućnosti čekati poziv MUP-a i do tada živjeti na teret svojih roditelja. Na brojne pismene upite sindikata MUP-u o vremenu prijma ove kategorije budućih policijskih službenika, koje se prima na kapaljku, dobivamo nejasne i neodređene odgovore u kojima se izbjegava odgovoriti na jasna i decidirana pitanja. Naime, činjenica je da MUP ima ustrojen Sektor za upravljanje ljudskim potencijalima čija je obveza planiranje i zapošljavanje novih zaposlenika na način da u suradnji s ustrojstvenim jedinicama MUP-a neposredno prati i planira potrebe prijma zaposlenika (kratkoročno i dugoročno) pa bi sukladno tome trebao u svakom trenutku raspolagati s ovakvim informacija. Smatramo da je glavni razlog ovakvom načinu prijma u službu klauzula „2 za 1“ za koju držimo da su odgovorni reprezentativni sindikati (SPH, NSD MUP-a i SDLSN) koji su je ugovorili sporazumom s Vladom RH i koji do danas nisu inicirali njenu izmjenu bar za ovu kategoriju državnih službenika, što zapravo dovoljno govori o njihovoj brizi za prava policijskih i drugih službenika. Naime, ona propisuje da se na dva odlaska službenika iz državne službe (mirovina, otkaz, sporazumni prekid radnog odnosa i sl.) može primiti jedan službenik u državnu službu u koju spada i policijski službenik. Iako policijski službenici spadaju u kategoriju državnih službenika, oni ne idu na javni natječaj već se zapošljavaju nakon što završe obrazovanje za zanimanje policajac/policajka pa smatramo da se klauzula „2 za 1“ ne bi trebala odnositi na njih obzirom na njihovu prirodu posla, način školovanja i prijma u radni odnos te katastrofalno stanje manjka policijskih službenika na terenu.

PRIJEDLOG RJEŠENJA: Ministarstvo bi trebalo zatražiti od Vlade RH ukidanje klauzule „2 za 1“ za ovu kategoriju državnih službenika obzirom da policijski službenici ne idu na javni natječaj već se zapošljavaju nakon završenog obrazovanja za zanimanje policajac/policajka i koje bi trebalo biti odmah nakon završenog školovanja kako je to nekada i bilo regulirano.

 

NETRANSPARENTAN NAČIN PRIJMA U RADNI ODNOS

Drugi vrlo zabrinjavajući problem je način prijma u radni odnos koji je obavijen velom tajne i podložan je manipulacijama, jer ne postoje nikakvi jasni i nedvosmisleni kriteriji na koji način se nekoga raspoređuje kilometrima daleko od svoje obitelji (primjerice iz Slavonije u PU dubrovačko-neretvansku ili PU istarsku), dok se drugom udovoljava i raspoređuje ga se praktički u policijsku postaju u kojoj stanuje. Nejasno je zašto ne postoje jasni i transparentni kriteriji prijma u radni odnos, stoga takav način prijma smatramo nedopustivim te nebrigom MUP-a i lošom porukom tim mladim ljudima na samom početku rada čime ih se odmah u startu znatno demotivira. S druge strane takav netransparentan prijam u radni odnos je plodno tlo za opravdane sumnje u nepotizam jer se u praksi događa da određene osobe, čiji su roditelji ili rođaci rukovoditelji u MUP-u, dobivaju određenu prednost u zapošljavanju. Ono što je žalosno i o čemu smo u sindikatu upoznati je činjenica da su neki od njih tijekom školovanja bili problematični i po uspjehu daleko ispod prosjeka, ali su ipak zato prvi bili zaposleni, jer su djeca rukovoditelja u MUP-u što je skandalozno.

PRIJEDLOG RJEŠENJA: Prilikom prijma u službu odrediti jasne i nedvosmislene kriterije isključivo prema uspjehu na školovanju jer on je, između ostaloga, i kriterij za izravan upis na Visoku policijsku školu. Stoga ne vidimo razlog zašto ne bi bio i kod prijma u radni odnos koji bi trebao biti transparentan i po jasnim kriterijima, koji zasigurno ne smiju biti rodbinske i druge veze i poznanstva, a kojom prilikom bi trebalo također voditi računa o željama te obiteljskim i socijalno-materijalnim prilikama prilikom rasporeda u druge policijske uprave izvan mjesta stanovanja.

 

LOŠ I NETRANSPARENTAN NAČIN PROVOĐENJA NATJEČAJA ZA PRIJAM KANDIDATA U POLICIJSKU ŠKOLU

Treći i vrlo bitan problem je loš i netransparentan način provođenja natječaja za prijam kandidata u Policijsku školu jer je nezamislivo da MUP bez ikakvog prethodnog plana i analize provodi natječaje za prijam kandidata u Policijsku školu ne gledajući pritom iz koje županije kandidati dolaze s potrebama pojedinih policijskih uprava za kadrovima. Naime, iako Sektor za upravljanje ljudskim potencijalima ima obvezu planiranje i zapošljavanje novih zaposlenika na način da u suradnji s ustrojstvenim jedinicama MUP-a neposredno prati i planira potrebe prijma zaposlenika (kratkoročno i dugoročno) u praksi se na kraju to ne čini pa se događa da osobe koje su završile obrazovanje za zanimanje policajac/policajka upućuju na rad iz Slavonije u PU dubrovačko-neretvansku i PU istarsku. Tom prilikom su prepušteni sami sebi bez ikakve pomoći sustava i adekvatnog smještaja, s mizernom plaćom koja iznosi oko 3.300,00 kuna i kojom prilikom su razdvojeni od svojih obitelji. Stoga se može izvesti zaključak da MUP čini sve u pogledu nanošenja štete i razdvajanja obitelji tih ljudi i da zapravo potiče demotiviranost i njihov odlazak iz policije. Zabrinjavajući je podatak koliko je mladih policijskih službenika u posljednje vrijeme napustilo MUP i raskinuo obvezu rada po ugovoru o školovanju te bi taj podatak ozbiljno trebao zabrinuti odgovorne osobe u MUP-u. S druge strane u policijskoj upravi gdje stanuje navedena osoba koja je poslana na rad primjerice u Dubrovnik, raspisuje se natječaj kojim se traži policijski službenik sa zvanjem policajac, stoga ta činjenica jasno govori koliko su službe unutar MUP-a, koje bi se trebale baviti ljudskim potencijalima, zapravo nekoordinirane i koliku štetu čine ne samo tim obiteljima tih policajaca koje razdvajaju, već i samom državnom proračunu. Isto tako prilikom natječaja za prijam kandidata u Policijsku školu s kandidatima koji su zadovoljili sve kriterije provodi se famozni motivacijski razgovor koji je presudan za prijam u Policijsku školu, a ne postoje jasni kriteriji koji se tom prilikom vrednuju, već se određenim osobama daju „faraonske“ ovlasti i time plodno tlo za nepotizam i manipulacije da upravo po tim nepostojećim kriterijima „motivacije“ nekome pogoduju i odlučuju da li će biti primljen ili ne. Nije nam promakla činjenica da je u ovom naraštaju polaznika koji su primljeni prošao znatan broj kandidata iz PU dubrovačko-neretvanske. Ne smatramo da se to dogodilo zato što je netko za njih urgirao, nego zato što su očito ti „faraoni“ iz komisije ipak ove godine motivaciju sagledali na malo drugačiji način i time se pokušali dodvoriti novom ministru koji dolazi iz te policijske uprave. Stoga kao sindikat razmišljamo u budućnosti provesti znanstveno istraživanje na temu provođenja natječaja za prijam kandidata u Policijsku školu na državnoj razini te sam utjecaj motivacijskog razgovora za prijam u Policijsku školu s osvrtom na broj prijavljenih kandidata po pojedinim županijama u proteklih 10 godina i u tom znanstvenom istraživanju tražit ćemo i očekujemo maksimalnu podršku i potporu MUP-a.

PRIJEDLOG RJEŠENJA: Kako bi se u budućnosti izbjegla situacija slanja osoba primjerice iz Slavonije u Dubrovnik i time razdvajale obitelji, kao i dolazilo do odustajanja od zapošljavanja i racionalizirali troškovi putovanja na posao i s posla, predlažemo da svaka policijska uprava daje prijedlog MUP-u prije raspisivanja natječaja za srednjoškolsko obrazovanje odraslih za zanimanje policajac/policajka koliko joj je kadrova potrebno i da se natječaji provode na način da se iz određenih policijskih uprava nastoji primiti traženi broj kandidata obzirom da veliki broj kandidata zadovoljava uvjete, ali pada zahvaljujući famoznom motivacijskom razgovoru i „faraonskim“ ovlastima članova komisije. Isto tako budući policijski službenici bi sklapali ugovor s policijskom upravom u kojoj će nakon školovanja i započeti s radom čime bi se u budućnosti dodatno smanjio izdatak na troškove putovanja i osigurao dovoljan broj potrebnih policijskih službenika te bitno smanjila demotiviranost budućih policijskih službenika koja bitno utječe na kvalitetu rada. Smatramo da je motivacijski razgovor potrebno ukinuti jer ne vidimo njegovu svrhu obzirom da se u 10-tak minuta ne može objektivno, pošteno i pravično ocijeniti kandidata, a čime bi se izbjegle manipulacije i pogodovanje određenim kategorijama kandidata te otklonile sve sumnje na nepotizam te pošteno i transparentno provođenje natječaja.

 

UGOVOR O ŠKOLOVANJU

Četvrti vrlo bitan i diskriminirajući problem su Ugovori o srednjoškolskom obrazovanju odraslih za zanimanje policajac/policajka u kojem se polaznici odmah na samom početku školovanja, kada ni ne znaju što ih čeka niti što potpisuju, obvezuju da se odriču prava na naknadu za međumjesni prijevoz ukoliko im bude osiguran smještaj, a taj smještaj koji je osiguran uz naknadu primjerice u Zagrebu (stacionari Kruge, Ilica i Nehajska) je u katastrofalnom stanju i u koji MUP godinama nije uložio nikakva sredstva za održavanje. Ovdje se zapravo i krši ustavno pravo svakoga da sam odlučuje gdje želi živjeti i stanovati te se čini diskriminacija u odnosu na ostale policijske službenike, kao i na same polaznike jer se bitno razlikuju od naraštaja do naraštaja, što je nedopustivo i već smo pokrenuli postupak tužbe protiv MUP-a obzirom da smo dobili počeli dobivati negativne odgovore u individualnim predmetima.

PRIJEDLOG RJEŠENJA: Uklanjanje diskriminirajuće odredbe iz ugovora o školovanju kojom se u trenutku potpisivanja ugovora traži od polaznika odricanje prava na naknadu troškova međumjesnog prijevoza koja je regulirana Kolektivnim ugovorom za državne službenike i namještenike, jer je ona zapravo diskriminirajuća i zakonski upitna obzirom da bi osiguranje smještaja značilo i besplatno korištenje smještaja što u praksi nije tako, a s druge strane je i protivna čl. 3. Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike koji propisuje da se odredbe istoga primjenjuju neposredno, osim u slučajevima kada su pojedina pitanja za službenike i namještenike povoljnije uređena drugim propisima ili općim aktom, što u konkretnom slučaju definitivno nije povoljnije uređeno već je pravo na trošak putovanja suspendirano.

 

Upravo u navedenim situacijama pokazuje se zapravo nebriga sustava prema mladim policijskim službenicima koji bi s voljom i motivom trebali dolaziti u službu, a zapravo dolaze s grčom na licu i s masu problema koje ne mogu riješiti niti prihvatiti te su prepušteni sami sebi, pa odustaju od zaposlenja i plaćaju troškove školovanja što nije niti u interesu MUP-a.

Poštovani Ministre, očekujemo od Vas da ćete što prije započeti s rješavanjem nastalih problema koji muče mlade policijske službenike i dodatno opterećuju sustav i da ćete neke od naših prijedloga razmotriti s dužnom pažnjom i uvažiti, stoga Vam se unaprijed zahvaljujemo i molimo da nas nadležne službe obavijeste o učinjenom te dostave odgovor pismenim putem, pozivom na broj gornji, u zakonskom roku.


S poštovanjem,

 

P R E D S J E D N I K

Mario Puškarić

 

O TOME OBAVIJEST:
- Ravnateljstvo policije, Ured glavnog ravnatelja policije, n/r glavnog ravnatelja policije gosp. Marka Srdarevića,
- policijskim službenicima putem ustrojstvenih jedinica i
- ARHIVA, ovdje.-

KONTAKT

SINDIKAT POLICIJSKIH SLUŽBENIKA

10000 ZAGREB, Avenija Gojka Šuška 1
I. PAVILJON (zeleni) / prizemlje
 
Radno vrijeme:
radnim danom od 8,00 do 16,00 sati

 

Telefon: 01/ 2426-296, specijal: 26-296
E-mail: info@spsh.hr